De omslag van een boek.
Je hebt een prachtig boek geschreven, natuurlijk wil je dat graag aan de man brengen. Maar hoe ga je het verhaal visualiseren op de omslag van je boek? Kijk eens naar hoe collega-schrijvers het doen. Hoe valt je boek op? Wat triggert de doelgroep? Past de omslag bij de titel en het verhaal? Veel om over na te denken!
De rug
De rug van het boek is misschien wel het laatste waar je aan denkt, maar zeker niet onbelangrijk. Het is essentieel, omdat het opvalt bij de lezer. Boeken staan immers op een rij in de kast met het zichtbare gedeelte naar de lezer toe. De rug. Zorg er daarom voor dat de titel hier opvalt, met een krachtig lettertype of helder kleurgebruik.
Het aantal pagina’s en de papierdikte bepaalt de dikte van de rug van een boek. Bij een niet al te dik boek, is er vaak maar weinig ruimte voor tekst. Wel kan je altijd spelen met de elementen kleur, grootte van de tekst en lettertypen of achtergrondvlakken om het design op te laten vallen.
Achterzijde
Wanneer een lezer een boek met een pakkende rug heeft gevonden, wordt vervolgens de informatie aan de achterkant gelezen. Is dit het boek waar hij/zij naar op zoek is en lijkt het fijn om te lezen? Daar is de beslissing om het boek te lezen of te kopen vaak op gebaseerd.
- De titelmoet op de achterzijde van je boek te vinden zijn. Op dezelfde manier opgemaakt en in dezelfde stijl als op de voorzijde van het boek.
- Een korte flaptekstwaar het boek inhoudelijk over gaat. Dit is een samenvatting van enkele zinnen waarin je de kern van het boek met een wervende toon verwoordt. Dit is een superbelangrijk deel van je boek.
- Over de auteur. Lezers willen graag iets weten over de achtergrond van de schrijver. Vaak wordt in dit stukje tekst ook de motivatie van de schrijver beschreven. Hier hoort een goede professionele foto bij. Ben je al een gevierd schrijver, dan volstaat jouw naam al voor succes bij de verkoop. Vaak aangevuld met een opsomming van de titels van je andere boeken.
- ISBN-nummer met streepjescode. Bij het verkopen van je boek in de boekhandel of online heb je een ISBN-nummer nodig. Hier zijn alle gegevens van je boek aan gekoppeld en het nummer geeft alle verkoopkanalen inzicht.
Voorzijde
De voorkant is waar je het eerst aan denkt bij het ontwerpen. Toch is het een stuk minder belangrijk dan je zou verwachten.
- De titel. Hoe duidelijker, helderder en krachtiger de titel, hoe beter het boek de lezer aanspreekt. Daarmee bereik je al een groot deel van de doelgroep. Belangrijk punt om goed over na te denken. De titel zal dan ook een prominente plek krijgen op de voorkant, rug en achterkant van het boek.
- De Met een ondertitel geef je net wat meer informatie prijs. Hiermee kan je het onderwerp of de inhoud van je boek specifieker maken of sterker neerzetten.
- Auteur. De naam van de schrijver krijgt een mooie plek op de cover en op de rug van het boek. Een onmisbaar onderdeel!
- Er zijn allerlei mogelijkheden om je verhaal visueel te maken. Kies je voor een foto, illustratie of alleen typografie? Alles kan, maar probeer zo onderscheidend mogelijk te zijn.
- Foto’s en illustraties moeten rechtenvrij zijn, je mag niet zomaar iets van internet plukken en gebruiken. Vraag toestemming aan de fotograaf of koop je afbeeldingen bij een stocksite. Met een tekening op maat heb je iets unieks dat goed bij het verhaal past. Of kies voor een gave typografische omslag. Stem je keuze vooraf altijd goed af met professionals, en laat je verrassen door hun creatieve blik.
- Het ziet er professioneel uit als je een zakelijke bedrijfsnaam op je boek kan vermelden. Het boek krijgt meer lading door het vermelden van een uitgeverij.
Best veel punten waar je voor de basis aan moet denken. Probeer altijd een goede balans te vinden tussen de inhoud en het visuele deel. Bedenk dat het soms niet gaat om wat jij zelf mooi vindt, maar vooral om dat waar de lezer naar op zoek is.
Hulp nodig? Geef maar een seintje 😉