Lekker boeien!
Je website is het digitale visitekaartje van je bedrijf en wees eerlijk… de belangrijkste tool om je bedrijf goed te presenteren en met je product of dienst te imponeren.
Is jouw website aantrekkelijk genoeg om te boeien?
- Eenheid
Zorg dat alle pagina’s een mooi totaalbeeld vormen. Zit er lijn in de samenstelling en uitstraling? Als pagina’s erg afwijken geeft dat een rommelig geheel. Door te werken met een aantal basiselementen ziet je website er professioneler uit. - Logo
Start altijd met het ontwerpen van een goed logo, want hier begint het boeien! Met een doordacht logo wordt de basis van het communiceren naar je doelgroep gelegd. In de huisstijl is verder bepaald welke stijl, kleuren en lettertypen gebruikt gaan worden. Maar ook de vormgeving is pure noodzaak om een goed beeld te geven van je bedrijf. - Kleuren
Beeldschermkleuren zijn anders dan drukkleuren. Achter een beeldscherm zit een lichtbron dat zorgt voor een heldere weergave van kleuren. Beeldschermkleuren bestaan uit RGB of #hexadecimale. Let op bij kleurkeuzes, want niet alles werkt. Rode tekst op een blauwe achtergrond is bijvoorbeeld onleesbaar. - Teksten
Hoeveel tekst ga je plaatsen? Zijn het hele verhalen of korte quotes? Verplaats je in de doelgroep en blijf hen boeien. Als je zelf goed kan schrijven is dat mooi meegenomen. Kies anders voor een professionele tekstschrijver of copywriter. Die kent ook de trucjes om door Google goed gevonden te worden.
- Leesbaarheid
Zorg voor een prettige leesbaarheid want lezen vanaf een scherm is anders dan uit een boek. Maak het boeiend door met verschillende lettertypes te werken die geschikt zijn voor het lezen op een scherm. Kopjes, quotes en andere belangrijke tekst kan je dikker of groter maken zodat het meer opvalt. Tevens “leest” Google dit ook waardoor je beter vindbaar bent. - Afbeeldingen
Als je ergens mee kan boeien is het wel uniek beeldmateriaal. Jouw klanten willen zich herkennen en affiniteit met je hebben. Een mooie fotoreportage of leuke tekeningen van jouw onderneming versterken jouw verhaal. Maar niet alleen mooie foto’s werken, ook de techniek moet goed zijn. Voor afbeeldingen op het internet heb je een ander formaat nodig dan die je bijvoorbeeld gebruikt voor een brochure. Denk eraan dat afbeeldingen die je gebruikt voor je website in een lage resolutie worden ge-upload. Dit kan in JPG of PNG (transparante achtergrond). Zo blijft de website snel werken, niets is zo irritant als het wachten op het laden van pagina’s. Zorg er dus voor dat de weergave technisch in orde is en perfect aansluit in het ontwerp. -
Het is echt zo: één beeld zegt meer dan 1000 woorden.
Tip:
Afbeeldingen die je via Google vindt, mag je niet gebruiken voor commerciële doeleinden. Dus ook niet voor jouw website. Je kan er een fikse boete voor krijgen. Er zijn stockwebsites waar je (gratis) rechtenvrij beeldmateriaal kan downloaden, alleen is de kans groot dat anderen dezelfde foto’s gebruiken. Niet echt boeiend dus.
Inspiratie opdoen
Aan de slag. Inspiratie opdoen voor het restylen van je bestaande website of het maken van een nieuwe website kan op verschillende manieren. Kijk eens rond op internet om te zien wat je mooi vindt. Of ga met vrienden en relaties een uurtje brainstormen, of maak het voor jezelf boeiend en werk met een moodboard, dan krijg je snel de smaak te pakken.
Boeien en binden
Hopelijk heb je aan al deze informatie genoeg om aan de slag te kunnen. Let erop dat boeien en binden van klanten het resultaat moet zijn van alle inspanningen. Houd daarom je klantprofiel in gedachten en probeer ook out of the box te denken. Een beetje lef helpt je om te onderscheiden. Hulp nodig? Het Ontwerploket is een telefoontje bij je vandaan.