Extra lekker eten van een mooi opgemaakt bord

Lekker eten doe je niet alleen met smaak, maar ook met je ogen. Een mooi opgemaakt bord maakt het genieten compleet. We gaan er automatisch vanuit dat gerechten die er mooi uitzien ook beter zullen smaken. Zo is het ook met een goed boek. De inhoud kan nog zo sterk zijn, maar als er aandacht is besteed aan de vormgeving wordt het leesplezier naar een nog hoger niveau getild. Een prachtig vormgegeven boek nodigt uit, prikkelt de zintuigen, en maakt elke pagina een ware beleving.

Wat je ziet heeft een grote invloed op hoe je iets ervaart. Dit komt door de manier waarop onze hersenen visuele informatie verwerken en interpreteren.

  • Doelgroep en doel

    Het product moet afgestemd zijn op je doelgroep en het doel. Een brief is anders vormgegeven dan een krant. En een managementboek ziet er anders uit dan een roman. Je verwachtingen worden dus mede bepaald door de uitstraling, en dat geeft waarde aan je product. Denk bijvoorbeeld aan een glossy magazine dat een heel andere uitstraling heeft dan een roddelblad. Dit heeft te maken met opmaak, foto’s en beeldmateriaal, papierkeuze, kleurgebruik en de lettertypen.

  • Inhoud

    Je product dient afgestemd te worden op de inhoud. Want onbewust zorgt je brein voor een associatie bij bepaalde kleuren en de opmaak. Neem de kleur blauw die vaak voor zakelijke doeleinden door bedrijven gebruikt wordt. Deze kleur wekt de verwachting dat de inhoud informatie bevat zonder al te veel uitspattingen.
    Maar dit werkt ook verder door. Als je een brief van de gemeente ontvangt, verwacht je bij voorbaat al dat deze lastig te lezen zal zijn. Wanneer je iets waarneemt, bereiden je hersenen zich dus al voor op wat gaat komen.

  • Presentatie

    Als een product er aantrekkelijk uitziet, verwacht je automatisch dat het ook goed zal zijn. De manier waarop je verhaal wordt gepresenteerd, wekt verwachtingen op. Heb je zorg en aandacht besteed aan de vormgeving of uitgepakt met drukwerk? Dan verwacht de lezer er onbewust meer van dan van een stapeltje Word-bestanden die je uit de printer laat rollen. Als je boek er mooi en verzorgd uitziet, heeft het meerwaarde voor het verhaal. Simpelweg omdat het er aantrekkelijk uitziet.

Voordat je begint met je boek is het dus belangrijk om op een rijtje te zetten wat je wilt bereiken. Wil je kennis delen om anderen te helpen? Wil je jouw verhaal inzetten als marketingtool voor het verkopen van workshops en lezingen? Vind je jouw boek belangrijk om naamsbekendheid te creëren? Wat je doel ook is, de verpakking moet representatief zijn voor de inhoud.

Het is zonde als je deze kans laat schieten.

Als grafisch ontwerper mocht ik verschillende auteurs helpen met de vormgeving van hun boek. Daarnaast heb ik als dyslect zelf ook een boek geschreven over hoe je goede vormgeving kan inzetten voor fijne, leesbare teksten. Laat gerust van je horen als je hier meer over wilt weten.