Hoe zorg je ervoor dat je informatie wél wordt gelezen?
Informatie delen, we doen de hele dag niet anders. In berichten, boodschappen en beeld. We worden ermee overspoeld. Het is onmogelijk om alles te zien, te horen en te lezen. Hoe zorg je er dan voor dat jouw boodschap wél bij de juiste persoon terechtkomt en opvalt?
Stem je bericht af op de lezer
De inhoud is het allerbelangrijkst. Daarin staan allerlei gegevens; deze informatie is belangrijk en moet natuurlijk wel kloppen. Hoe je iets schrijft, zegt ook iets over de boodschap. Als je weet wie de lezer is, dan kan je die persoon ook aanspreken in je tekst. Leef je in in de doelgroep en pas de manier van schrijven daarop aan. Want zeg nou zelf, iemand die weinig tijd heeft en geconcentreerd aan het werk is, geef je geen lange lappen tekst als instructie mee. Terwijl een persoon die onderzoek moet doen en zich bezighoudt met ingewikkelde materie, wel behoefte heeft aan goed uitgewerkte informatie en context.
Ga naar je doelgroep toe en leef je in. Wat is er nodig om deze mensen mee te krijgen in je verhaal?
Blijf niet hangen in je eigen vaktaal of technische jargon, maar gebruik taal die mensen uit je doelgroep begrijpen en zelf ook gebruiken. Beperk je niet tot je eigen kaders, maar verdiep je in waar zij mee geholpen zijn en wat voor hen belangrijk is.
Als de inhoud klopt, komt de opmaak aan bod
Vormgeven is meer dan alleen een tekst verfraaien. Het is echt een punt van aandacht als je de juiste sfeer wilt neerzetten en uitstralen. Alle elementen in de opmaak van je pagina horen bij elkaar en zorgen er samen voor dat de informatiedrager je doelgroep aanspreekt. Een fijne tekstindeling op de pagina bepaalt de basis. Belangrijk is dat de informatie lekker leest voor de doelgroep. Zorg voor een fijn leesbaar lettertype. Er zijn veel verschillende lettertypes, kies er een die geschikt is voor jouw doelgroep.
Kleurgebruik
Vaak kies je voor een kleur die je zelf mooi vindt, dat is een foute benadering. Kleur is een krachtig element dat kan aantrekken of afstoten. Verdiep je in de betekenis van een kleur en welk gevoel het kan oproepen en doe daar je voordeel mee. Zorg dat de kleur die jij kiest, de mensen uit jouw doelgroep aanspreekt.
Gebruik beeld, animatie en geluid als dit helpt
Ga niet alleen uit van tekst, maar gebruik ook visuele en auditieve middelen. Bedenk met welk doel en voor welke doelgroep je ze gaat gebruiken. Zorg dat ze altijd de boodschap ondersteunen. En dat beeld, animatie en geluid toegankelijk moeten zijn voor iedereen.
Vooraf testen
Wil je weten of je boodschap overkomt? Probeer het uit bij collega’s en lezers uit je doelgroep. Hoe meer mensen ernaar kijken, hoe beter een tekst wordt. Bij een eigen geschreven tekst kan je last hebben van een blinde vlek, je ziet de fouten en de logische samenhang niet meer. Voor de lezer die je boodschap zal ontvangen, moet het helder en duidelijk zijn. Zijn er vragen bij je proeflezers? Dan heeft je tekst nog wat verbetering nodig.
Meer weten?
Astrid Honcoop heeft een boek over dit onderwerp geschreven: “Ik baal van taal”. Als ervaringsdeskundige neemt Astrid Honcoop van Het Ontwerploket je mee in haar persoonlijke verhaal. Ze geeft sprekende voorbeelden en vertelt over de schaamte, het onbegrip en de zaken waar probleemlezers tegenaanlopen. Ook komt aan bod wat de gevolgen zijn voor werknemers en organisaties als informatie niet (goed) wordt begrepen en de communicatie moeizaam verloopt.