Waarom is het lezen van contracten en overeenkomsten zo lastig?
Hoera! Je hebt net een nieuwe opdracht binnen of je geeft iemand het startsein om voor je aan de slag te gaan. Het aangaan van een nieuwe samenwerking is zeker een feestje waard! Het is toch fantastisch dat je daar goede afspraken over maakt. Lekker duidelijk, zodat iedereen weet waar hij of zij aan toe is.
Alleen werkt dat in de praktijk toch anders. Je hebt amper een blik geworpen op die afspraken. Bij punt 3 ben je al afgehaakt. Ach… zolang het goed gaat, is het niet nodig, denk je nog. Is een overeenkomst of contract absoluut onmisbaar, al lees je ze eigenlijk nooit? Of vind jij het wel prettig om ze te ontvangen?
Juridische taal
Overeenkomsten, contracten en algemene voorwaarden zijn over het algemeen lastig te lezen. Dit heeft alles te maken met juridisch taalgebruik. Het Burgerlijk Wetboek werd geschreven rond 1837 en is dus al bijna 200 jaar oud. Taalkundig is er sindsdien weinig aan veranderd, terwijl de Nederlandse taal zich steeds verder ontwikkeld.
Een contract is bedoeld om misverstanden en fouten te voorkomen en om je rechten te beschermen. Je hebt hierbij te maken met veel mitsen en maren, regels en uitzonderingen. Daarom zijn de zinnen vaak lang en staat de tekst vol moeilijke termen. Dit zorgt ervoor dat informatie in officiële stukken meestal niet lekker leest.
“Wist je dat 72% van de lezers het lastig vindt om alle informatieve teksten te lezen en verwerken?”
Lekker klein lettertype
Als de inhoud juridisch klopt, moet de tekst nog ergens gepubliceerd worden. Ik zie het maar al te vaak. Algemene voorwaarden worden op de achterkant van het briefpapier geplaatst of op de website gezet. Snel en zonder echte aandacht. Omdat het om een grote hoeveelheid tekst gaat, is een klein lettertype een makkelijke keuze. Het indelen van alinea’s en hanteren van kopjes wordt vaak vergeten. Het document is niet leesbaar en de tekst oogt als een massief blok. En ook al is de tekst inhoudelijk prima, echt uitnodigend om te lezen of ermee aan de slag te gaan is het niet.
Verfrissend anders
Deze informatie mag echt wel wat extra aandacht krijgen. Juist door het kiezen van een goed lettertype, spatiëring en witruimte is het lezen al een stuk prettiger. Als de kleuren van de huisstijl terugkomen in de tussentitels of de lay-out, ziet het document er een stuk verzorger uit.
Het toevoegen van iconen en pictogrammen is handig om lezers in een oogopslag te laten weten waar welke stukje tekst over gaat. Ook het opdelen van de tekst in blokken is fijn, zo kunnen mensen de informatie stap voor stap tot zich nemen.
“Door te kiezen voor een goede bladindeling, een leesbaarlettertype en de juiste uitlijning maakt een document al zoveel fijner om te lezen.”
Zoveel meer mogelijkheden
Juist door een goede vorm te kiezen, bied je zoveel meer. Met een korte introductie kan je het gezicht van je bedrijf op een aantrekkelijke manier laten zien. Vergeet niet om ook je contactgegevens te vermelden. De vorm van je algemene voorwaarden, contracten en overeenkomsten is namelijk vrij. Als de afspraken er maar duidelijk in vermeld staan. Dat mag digitaal, gedrukt op afwijkend papier of zelfs in de vorm van film of audio. Je kan er een leuke animatie van maken of een overzichtelijke infographic. Geen saai tekstueel document, maar een mooie vormgeving van al het verrichte werk!
Klantbeleving
Je mag uitpakken. Het is feest, je gaat een samenwerking aan! Zorg ervoor dat je klant of nieuwe samenwerkingspartner ook een fijne belevenis ervaart. Extra aandacht geven aan deze documenten kan zeker het onderscheid maken.
- Professionaliteit uitstralen
- Merkbeleving laten ervaren
- Overzichtelijke en duidelijke informatie verstrekken
- Vertrouwen krijgen
- Maak er een belevenis van
Bekijk hier het verschil tussen de oude en de nieuwe versie. De mooie en verzorgde opmaak maakt dit document echt zo veel leuker!
Tijd voor actie
Maak je boodschap leuk voor de ontvanger, en zorg ervoor dat een ingewikkeld verhaal inzichtelijk wordt weergegeven. Heb jij ook documenten die wel een upgrade kunnen gebruiken? Daar helpen wij je graag bij. Neem contact met ons op voor meer informatie of een afspraak via astrid@hetontwerploket.nl