Print versus Digitaal

Online media is niet meer weg te denken. Verschillende platformen ontwikkelen zich in rap tempo. Nieuws, reclame, achtergrondinformatie, promoties, aanbiedingen, social media, digitale facturen, brochures, downloadformulieren en we kunnen beschikken over de meest intuïtieve apps die ongekend veel informatie naar je laten toekomen. Een wereld zonder informatiestroom via computers, smart-tv’s, tablets en smartphones is ondenkbaar. De ontwikkelingen gaan ongetwijfeld nog wel even door. 

Maar hoe zit dat nou met gedrukte media? Wordt dat minder?

Om duidelijk onderscheid te maken hebben we het hier over offline communicatie. Nadat er wellicht even een ‘wat overkomt ons online nu allemaal’ – periode is geweest, zien we nu toch duidelijk dat gedrukte media zijn opmars weer maakt.

En terecht denken wij. Zeker als het gaat om een boodschap waarbij je je wil onderscheiden. Dat wordt online steeds moeilijker.

Een voorbeeld:

  • De nieuwsbrief
    De statistieken van je digitale nieuwsbrieven al eens bekeken? Daar schrik je soms van. Nieuwsbrieven worden ondergesneeuwd door het vele werk wat dagelijks onze mailbox binnenstroomt. En het behandelen van (zakelijke) e-mail gaat bij de meeste mensen toch echt vóór het lezen van jouw met zorg samengestelde digitale nieuwsbrief. Als je geluk hebt bewaart de ontvanger hem in een speciaal Postvak-in mapje. Maar ja… wordt ie daar nog ooit gezien? En is het dan nog actueel?

Een gedrukte nieuwsbrief wordt opgepakt,valt op door pakkende teksten en mooie fotoweergaven. Je kunt je onderscheiden met een afwijkende vorm of opvallend materiaal. Hij wordt beetgepakt, vaak diverse keren en komt dus meerdere malen onder de aandacht. Dat geldt natuurlijk ook voor informatiemateriaal, brochures, folders en aanbiedingen.

Papier hééft als materiaal ook iets en is voor veel doeleinden nog steeds een eerste keuze. Denk aan (liefdes-)brieven, ansichtkaarten, kranten, magazines, diploma’s en contracten. Voor veel mensen zit er vaak emotie bij. Waarom zou je die kans niet benutten om je bedrijfsboodschap over te brengen?

Maar niet alles op papier werkt. Laten we eerlijk wezen. Wie wil er nou online een formulier downloaden, uitprinten, invullen, scannen, opslaan, mailen en dat ook weer documenteren. Echt niemand meer.

Wist je dat:

  • Papier al bijna 2000 jaar wordt gebruikt als communicatiemiddel
  • Papier maakt van lezen een meer tastbare ervaring dan digitale teksten;
  • je dit kan versterken door met print de “beleving” mee te geven, qua vorm of papierkeuze.
  • Vanaf een scherm lezen is vermoeiender voor de ogen dan vanaf papier.
  • Bij het scrollen door een digitale tekst is het lastiger de tekst te begrijpen.
  • Gedrukte tekst sneller gelezen wordt dan online tekst, niet het allerbelangrijkst maar wel grappig te weten.

Wat we zien is dat gedrukte of geprinte media verandert van een standaardproduct naar een luxeproduct. Dus met een hogere kwaliteit, een luxere uitstraling voor een specifiekere niche. Is dat niet wat het publiek kooplustiger maakt?

Uiteraard heeft online communicatie zijn voordelen. Zo is het goedkoop en snel. Ook kan je het vaak zelf leuk vormgeven. Maar onderschat de offline kant dus ook niet.

Print versus digitaal? Zet ze niet tegenover maar naast elkaar. Denk goed na welke middelen je online en welke middelen je offline inzet. Beschrijf het in je communicatieplan en –strategie, zodanig dat de verschillende methodes elkaar versterken.

Met een creatieve mix van communicatiekanalen je bedrijf, dienst of product te promoten? Print & digitaal!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *