Van saaie brief naar pakkende communicatie!
Een brief is een eenvoudig communicatiemiddel. Je kunt een brief bijvoorbeeld gebruiken om je relaties op de hoogte te brengen van veranderingen in je bedrijf of om hen informatie te verstrekken. Denk aan een korting op een bepaalde dienst, een leuke actie of het verhogen van de tarieven.
Het schrijven van een brief gaat snel, en meestal is hij nogal standaard opgesteld met alleen tekst. De wat grotere bedrijven hebben een speciale template met hun huisstijl. Prima uiteraard, zo is voor iedereen in een oogopslag duidelijk van wie de brief afkomstig is.
Vormgeving
Aan vormgeving wordt in de correspondentie over het algemeen weinig gedaan. Wist je dat je met een tekstverwerkingsprogramma ook kan vormgeven? Bedenk hoe de brief bij de ontvanger overkomt. Staat er veel of weinig tekst in? Hoe zijn de blokken met informatie verdeeld over de pagina? Wat is de afstand tussen de regels? Ja, ook dat is vormgeving.
Visualiseren
Informatie overbrengen via dit een brief wordt vaak gezien wordt als noodzakelijke communicatie. Jammer, want er kan zoveel meer. Kijk maar eens naar het onderstaande voorbeeld.
Samen met Groene Peper Communicatie uit Breda mocht ik een brief vormgeven voor ‘Steek Energie in je Huis’. In deze brief aan relaties staat vermeld hoe je een huis in enkele stappen duurzamer kunt maken. Naast een voorbeeld van de wijzigingen wordt er ook gesproken over een klantenkaart. Voor de verschillende onderwerpen kan de tekst mooi opgedeeld worden in kleurvlakken en gebruiken we verschillende lettertypes. Onderscheid maken in inhoud is overzichtelijk en dus fijn voor de lezer. Door het visualiseren van de klantenkaart wordt dit deel van de tekst een stuk professioneler en aantrekkelijker.
Het resultaat is een mooi voorbeeld van een toegankelijke brief.
Fijn voor de verzender omdat de tekst aangepast kan worden, en prettig voor de lezer omdat kleur en beeld het verhaal versterkt.
Wat vind jij fijner lezen?