Wat doe ik eigenlijk?
“Astrid, kan je voor mij die teksten schrijven of de fotografie even doen?” “Mijn e-mail werkt niet meer of de contacten van mijn nieuwsbrief kloppen niet meer, kan jij me daarbij helpen?” Deze en soortgelijke verzoeken krijg ik regelmatig binnen. Maar nee, ik ben geen tekstschrijver of fotograaf en zeker geen ICT-er. De vraag die dan vaak volgt: “Wat doe je dan wel?”
Van bovenstaande zaken heb ik zeker verstand, met alle facetten heb ik in mijn werk immers te maken. Voor mezelf vind ik ‘communicatiespecialist in de visualisatie’ een mooie term. Ik weet welke middelen je moet inzetten om als bedrijf zichtbaar te zijn. Denk aan de website, een nieuwsbrief, sociale media en andere online tools. Offline kan je ook van allerlei promotiemiddelen gebruikmaken: flyers, folders, advertenties, magazines of kaarten. Dat zijn de uiteindelijke dragers waar mijn ontwerpen op komen.
Grafisch ontwerpen
Maar wat houdt grafisch ontwerpen nu precies in? Het vak grafisch ontwerpen heeft een lange traditie. Het ontwerpen van drukwerk zoals boeken, huisstijlen en affiches staat hiervoor aan de basis. Het overbrengen van informatie, daar draait het uiteindelijk om.
Grafisch ontwerpers bepalen de vormgeving van een product en de verpakking. De indeling, typografie, het kleurgebruik en de illustraties en foto’s van of bij het product.
Als ontwerper creëer ik dingen. En als grafisch ontwerper ben ik specialist op het gebied van vormgeving. Van losse elementen maak ik een compleet beeld met stilstaand beeld en tekst. Zodoende creëer ik communicatiemiddelen die de inhoud laten spreken.
Daarnaast is het belangrijk om goed na te denken over de manier waarop je communiceert. Wat wil je vertellen en aan wie? Door het maken van de juiste keuzes kom je binnen bij de juiste lezers; jouw doelgroep. Alleen dan is jouw verhaal van toevoegde waarde en wordt je tekst gelezen én begrepen.
Balans creëren
Met elementen als inhoud, beeld, kleur en lettertype kan ik van jouw verhaal een compleet geheel maken. Dat lijkt eenvoudig in deze tijd, maar vergis je niet in de waarde die een specialist kan toevoegen. Alles moet in balans zijn. Hoe denk je dat de inhoud van een wetenschappelijke tekst overkomt als je een uitbundig lettertype gebruikt? Of als je donkere afbeeldingen plaatst bij een luchtig onderwerp? En hoe zit het met het contrast, want is een blauwgekleurde tekst nog wel te lezen op een oranje achtergrond? Bij mij kom je terecht als je een doordacht ontwerp wilt waarvan alle elementen kloppen en in balans zijn.
Tegenwoordig kunnen we van alles snel, gemakkelijk en bijna moeiteloos bereiken. Online zijn de mogelijkheden eindeloos, waardoor veel mensen denken dat ze hun ontwerpen zelf wel kunnen maken. Dat klopt tot op zekere hoogte. Er zijn genoeg online programma’s te vinden waarin je je creativiteit kan benutten en leuke ideeën kan uitvoeren. Kant en klare templates maken het eenvoudig om professioneel over te komen.
Wat je mist is de kennis van een professional die verder kijkt dan jouw eigen smaak. Iemand die weet wat wel of niet werkt en die technisch de finishing touch kan geven, iets wat in gratis programma’s vaak niet mogelijk is.
Zijn jouw communicatiemiddelen allemaal in balans? Zorg jij ervoor dat de look en feel van je bedrijf professioneel is en niet afwijkt van wat je wilt uitstralen? Raakt dit de juiste snaar bij je doelgroep? Goed om hier eens over na te denken en objectief naar te laten kijken.
Naast het grafisch ontwerpen van bijvoorbeeld huisstijlen voor bedrijven, zet ik me in om door middel van vormgeving de leesbaarheid van teksten te vergroten. Juist daar ligt in deze tijd een toegevoegde waarde!
Beelden worden steeds belangrijker, denk maar eens aan videogames, film en sociale media. Het lezen van teksten raakt steeds verder op de achtergrond waardoor de leeskwaliteit en leessnelheid van jongeren achteruit gaat. Lezen moet je voeden, anders wordt het steeds moeilijker om te doen. Het is mijn doel om lastige inhoud zo vorm te geven, dat lezen en begrijpen gemakkelijk en eenvoudig is. Zo maak je lezen weer leuk en wordt het een onmisbaar onderdeel van je communicatie.
Neem voor meer informatie vrijblijvend contact op met Het Ontwerploket via e-mail: post@hetontwerploket.nl of telefonisch: 06-45644673
of bekijk de voorbeelden in de portfolio op de website: www.ontwerploket.nl