Hoe ga jij om met de wirwar aan informatiekanalen?
Als lezer vind ik het steeds lastiger worden en lukt het me niet meer om goed op de hoogte te blijven. Als bedrijf lukt het me niet om alle communicatiemiddelen in te zetten omdat dat te tijdrovend is. De vraag die bij me speelt is: kan je als ondernemer of bedrijf de informatiekanalen gebruiken die je zelf fijn vind, óf moet je alleen communiceren via de kanalen waar je lezer te vinden is?
De lezer
Alles bijhouden is onmogelijk. Overal om je heen vind je flarden informatie. Het ene bedrijf maakt volop gebruik van alle social mediakanalen, het andere bedrijf verstuurt belangrijke informatie via een nieuwsbrief aan hun eigen community. Dan zijn er nog de artikelen en advertenties in kranten en online. Bij de meest vooruitstrevende bedrijven moet je hun speciaal ontwikkelde app downloaden om op de hoogte te blijven.
Het bedrijf
Bedrijven communiceren tegenwoordig erg veel. Het is ook gemakkelijk om op de sociale media gratis en snel een bericht te plaatsen. Het bijhouden van vier of vijf social mediakanalen is niet vreemd. Daarnaast willen we ook meedoen met de nieuwste en hipste trends. Naast de website en online nieuwsbrief zie je tegenwoordig ook filmpjes, reels en podcasts voorbijkomen. Overal berichten plaatsen en op de comments reageren kost veel tijd, geld en energie. Terwijl lang niet alle ondernemers de basis op orde hebben en weten wat hun ‘why’ is.
Wanneer doe je goed?
Het is ook lastig! Niet ieder kanaal is geschikt voor alle informatie. Als je alleen de sociale media gebruikt, mis je de helft van je lezers. Door het algoritme bepaalt het programma wanneer en bij wie het bericht terechtkomt. Zelf heb je daar weinig of geen invloed op, tenzij je ervoor betaalt. De krant heeft tegenwoordig een suf imago en verdwijnt bij veel mensen ongelezen in de papierbak. Speciale apps dwingen je om een programma te downloaden, gebruik te maken van een inlogcode en extra handelingen uit te voeren. Daar heeft niet iedereen zin in.
Altijd en overal aan staan
We leven in het tijdperk van de digitale revolutie. De telefoon moet altijd en overal bij de hand zijn om alle pingeltjes, belletjes en pop-ups te bekijken en te beantwoorden. Het liefst à la minute. Het dwingende van de smartphone gaat mij en steeds meer mensen tegenstaan. Niet alleen het apparaat moet altijd aan staan maar jij zelf ook. Continu bereikbaar en beschikbaar zijn heeft gevolgen. Niet voor niets zijn er steeds meer mensen met een burn-out en wordt de oude Nokia weer volop verkocht.
Terug naar de eenvoud?
Het is duidelijk dat bedrijven en de lezers in hun doelgroep te veel ballen in de lucht moeten houden. Welke manieren van communiceren moeten we nu echt inzetten? Bedrijven weten het vaak niet meer en maken dus voor de zekerheid maar gebruik van zoveel mogelijk kanalen. Daarmee maken we onszelf en onze omgeving gek en houden we het probleem in stand. Ook omdat er steeds nieuwe ontwikkelingen komen die je gaat gebruiken om vooral niet achter te blijven. Maar … je hoeft niet overal aan mee te doen. Beperk je tot de voorkeuren van jouw lezer. Waar bevindt hij zich en hoe ontvangt hij nieuws het liefst?
Verrassend genoeg blijken dat voornamelijk nog steeds de traditionele wegen te zijn; e-mail, een telefoongesprek, de krant of de post.
Om de lezer tegemoet te komen, zou het toch veel fijner zijn om maar twee of drie kanalen te hanteren? Dat scheelt een hoop onrust voor iedereen! Hoe denk jij daarover?
Astrid Honcoop heeft een boek over dit onderwerp geschreven: “Ik baal van taal”. Via deze weg laats ze werknemer zien hoe belangrijk het is dat informatie op een juiste manier worden vormgegeven. Met handige tips kan je zelf eenvoudig informatie fijner leesbaar maken, waardoor fouten en misvattingen kunnen worden voorkomen.