fbpx

Boek
Ik baal van taal!

“Ik baal van taal” gaat over de leesbaarheid van teksten en de gevolgen die daardoor ontstaan op de werkvloer. Het bewust maken van hoe groot het leesprobleem is in Nederland wil ik met het boek “Ik baal van taal” aan de kaart stellen.

Leesproblemen zijn overal

Lezen en schrijven is niet voor iedereen makkelijk. Dat geld niet alleen voor mensen die de Nederlandse taal niet spreken. Er zijn genoeg mensen met een HBO of universitaire opleiding op zak waarbij taal niet vanzelfsprekend is. 1 op de 6 mensen heeft een probleem met lezen of het begrijpen van teksten.

Titel boek: Ik baal van taal
Ondertitel : Leesproblemen op de werkvloer
Auteur: Astrid Honcoop
Uitgeverij: Het Ontwerploket
Isbn-nummer: 978-90-903-5999-1

Taal op de werkvloer

Met dit boek “Ik baal van taal” laat ik zien welke gevolgen er ontstaan als je niet goed mee kan met de maatschappij. Belangrijk om te weten voor zowel de werknemer als werkgever. Ik deel mijn eigen ervaringen met mijn dyslexie. Als je niet goed bent in taal, ondervind je best wel wat problemen. Het kost veel energie om alles foutloos proberen te doen, steeds goedbedoelde adviezen krijgt en altijd gewezen wordt op spelfouten. Het is jammer dat hier weinig aandacht voor is op de arbeidsmarkt en de werkvloer. Deze mensen worden niet gewaardeerd op hun expertise en hun specialisme vaak niet wordt gezien.

Inhoud en vormgeving

Natuurlijk moet je aandacht geven aan de inhoud van je verhaal. Gelukkig is er al veel aandacht voor toegankelijke taal. Echter vergeten veel mensen dat de vormgeving van informatie essentieel is om je boodschap over te brengen. Het is belangrijk om het leesplezier te vergroten. Dat kan als je weet waar de problemen zijn. En hoe je daarop in moet spelen. Met eenvoudige tips kan je zelf al heel veel doen om het lezen eenvoudiger te maken. Fijne en heldere communicatie binnen je bedrijf is essentieel en levert veel voordelen op. Het laatste deel van het boek is gewijd aan vormgeving van je eigen communicatie en informatie.

Persoonlijk

Het verhaal over leesproblemen op de werkvloer met veel zorg is samengesteld. Echter beleeft iedereen taal, lezen en begrijpend lezen anders. Dit boek is geschreven vanuit mijn eigen visie en bevindingen. Als ervaringsdeskundige neem ik je mee in mijn persoonlijke verhaal. Laat is sprekende voorbeelden zien en vertelt over de schaamte, het onbegrip en de zaken waar probleemlezers tegenaanlopen. Ik vind het belangrijk dat dit onderwerp “leesproblemen” bespreekbaar gemaakt wordt. Juist omdat taal steeds in beweging is. En juist omdat het taalniveau hard achteruitgaat.

Wil je meer weten over het onderwerp leesproblemen, laaggeletterdheid, dyslexie of taal op de werkvloer?

  • Vind je het thema ‘toegankelijke informatie’ een belangrijk thema.
  • Waarom het vergroten van leesplezier binnen de organisatie nodig is?
  • Wat laaggeletterdheid betekent binnen je bedrijf?
  • Weten wat de voordelen zijn als je je communicatie goed op orde hebt?

Graag kom ik je hierover vertellen in een workshop of als spreker om zo het onderwerp lezen en taalproblemen bespreekbaar te maken.

Het boek
Ik baal van taal?
kan je hier bestellen

Vanaf 1 juli 2022 verkrijgbaar voor € 17,50.
Bestel je het boek door hieronder je gegevens achter te laten.
* exclusief verzendkosten

Nu ook te verkrijgen als E-Boek!

Lees wat anderen vinden:

“Na een prettige kennismaking tipte Astrid haar boek ‘Ik baal van taal’. Als communicatiespecialist zat ik meteen op het puntje van m’n stoel van nieuwsgierigheid. En het boek stelt niet teleur. Ik ben ervan me bewust gemaakt dat niet iedereen makkelijk leest of teksten goed begrijpt. Met concrete voorbeelden en tips is niet alleen mijn kennis verrijkt, maar let ik extra op wanneer ik aan de slag ga met mijn eigen communicatie of dat van mijn opdrachtgevers.”

Het boek is echt gaaf geworden. Echt heel knap dat je dit kunt! Zo maar een boek geschreven, potverdorie! Compliment!

Je mag echt heel trots zijn op jezelf….

icoon

Je boek is goed geschreven en leest lekker weg. Je verhaal heeft me aan het denken gezet, hoe ik een goed functioneringsgesprek kan aanpakken met een personeelslid die teveel fouten maakt in haar taal.

“Het boek gaat over omgaan met taal, dyslectisch zijn en dat er nu veel te weinig gebeurd met het duidelijk leesbaar maken van moeilijke teksten en documenten. Een heerlijk boekje om snel weg te lezen met hele praktische tips hoe je zelf teksten kan verbeteren, maar ook hoe je iemand kunt aanspreken op taal die zelf dyslectisch is. Super praktische tips voor in vele kantoren, sportclubs en Gemeentelijke omgevingen en nog veel meer.”

Boeiend en leerzaam is je boek.

Het stukje over hoofdletters vond ik extra interessant. Daar ik vanuit mijn vakgebied altijd aangeef dat deze voor kleuters goed leesbaar zijn, daar ze gespiegeld, zowel horizontaal als verticaal, leesbaar blijven. Daar ga ik me nog eens goed in verdiepen, want zoals jij het beschrijft is er weinig dynamiek in kapitalen. En daardoor dus slecht leesbaar.

“Ik heb je boekje uit! Ik had werkelijk geen idee dat je zoveel problemen hebt met taal. Ook niet hoe het jou en anderen zoveel problemen oplevert. Nu snap ik dat goedbedoeld advies voor een ander niet altijd goed uitpakt. Ik hoop dat je boodschap overkomt en er meer begrip komt voor mensen met taalproblemen. Super dapper dat je deze stap hebt gezet!”

Voor mij is lezen, schrijven en spelen met taal een onmisbaar deel van mijn leven. Ik houd van taal. Dat dit voor veel anderen niet zo vanzelfsprekend is, wist ik wel.

Door het verhaal van Astrid ben ik beter gaan beseffen dat de gevolgen van een leesprobleem meestal niet zichtbaar zijn, maar daarom niet minder heftig. Moeite hebben met taal heeft impact op vrijwel alles in je leven. Op sociaal en financieel gebied, op je privéleven en op je werk. En helaas ook op je zelfbeeld.

Als dyslect een boek schrijven, hoe kom je erop? Dat ze niet voor de makkelijkste weg heeft gekozen, zegt veel over de gedrevenheid en het doorzettingsvermogen van Astrid. Ze heeft er haar missie van gemaakt om het taaltaboe te doorbreken. Niet alleen door aandacht te vragen voor leesproblemen, maar ook door oplossingen aan te dragen en advies te geven. Astrid, ik heb veel bewondering voor je inzet en wens je veel succes bij het behalen van je doelen en waarmaken van je dromen!

icoon

Contact

0645644673
post@ontwerploket.nl

Aangesloten bij Gebruikers Centraal

Lid Experpanel Gebruikers Centraal